Underhållande utbildningsfilmer
Jag fick en positiv upplevelse när jag började på IBM 1988. Bland det första jag fick se var ett antal underhållande utbildningsfilmer med John Cleese om försäljning. Det var ju försäljning jag skulle arbeta med. Filmerna hade en del år på nacken redan då men riktigt kul och underhållande var de flesta. Och eftersom det var en kändis som John Cleese var det extra kul. Klicka här så kan du se en av filmerna med John Cleese om försäljning från VideoArts YouTube-kanal. Tidlös om jag får säga det själv. Fler mer moderna filmer från VideoArts kan ni se här.
Så det är ett tips för alla som vill ta fram en bra utbildningsfilm. Använd erkända bra skådespelare och gör utbildningsfilmen underhållande så får du garanterat en positiv tittarskara. Alternativet är att man inte bryr sig och sätter en tekniker/specialist på att ta fram filmen. Lägg till att personen i fråga inte har utbildning i pedagogik, klippteknik eller andra egenskaper som underlättar att ta fram en underhållande film. Då blir det garanterat en icke positiv upplevelse av ditt företag eller organisation.
Ett annat bra exempel är The Fishmarket klicka här som är en bra underhållande och annorlunda film från Eric Hudson Det visar på hur arbetsglädje ökar försäljningen och gör att personalen trivs och ger ännu bättre service. Kul på jobbet = lönsamhet för företaget.
På Mediaeffekt gjorde vi en bra utbildningsfilm tillsammans med Kunskapsmedia. Utbildningsfilmen handlar om Retorik i praktiken och i teorin. Det är en film på ca. 15 minuter med exempel på en säljare , en projektledare och en lärare och hur de använder sig av retorik i sitt arbete med framgång. Se en trailer här. Den går att beställa hos Kunskapsmedia.