Förberedelse – TIPS 1

Förberedelse: För att få en så bra utbildningsfilm som möjligt så bör man ha koll på hur filmen skall användas i utbildningen ? Vilken är målgruppen? Vilket anslag skall den ha? Vilket tempo? Kort sagt är det god tid att titta på förberedelse av filmen

EDUCATION

Tänk gärna så här i fasen förberedelse av en utbildningsfilm:

Ok vi har en utbildningsfilm som skall lära ungdomar att söka jobb. Alltså är det en ungdomlig touch och mer av YouTube karaktär eftersom det är där många ungdomar finns. Speakern skall då var i lämplig ålder, filmklippen lite rappare och musiken lite tuffare. Detta tar jag upp i manusarbetet mer i detalj. Vem skall vara projektledare hos er? Skall det vara du eller är det någon annan som har specialkompetens i ämnet? Finns det tid att engagera sig för detta projekt. Normalt sett kommunicerar vi på Mediaeffekt AB med våra kunder under hela filmproduktionen och då är det viktigt att frågor och feedback inte blir liggande hos kunden. Då kommer det att ta låång tid innan utbildningsfilmen blir klar. Så en ordentlig förberedelse är att föredra.

Online education

Vad har ni för budget? En utbildningsfilm kan kosta allt ifrån 10 000 till 500 000 SEK utan problem. Generellt sett kan man få en rätt OK film för runt 30-50 000 SEK. Kostnaderna beror på många olika saker. Är det en filmproduktion i Stockholm eller på annan plats? Jag tar upp dem i upphandlingsfasen. Men det är allt ifrån professionella skådespelare, miljöer, inspelningsstudio, animeringar och antal miljöer. Och vet man inte riktigt så kan man faktiskt säga att i upphandlingsfasen att vi har bara 50 000 SEK och vad kan vi få för det?

Budget Utbildningsfilm

Tidsram? Arbetet med en filmproduktion är ett hantverk och oftast ett konstnärligt arbete vilket innebär många detaljer och skicklighet vid inspelning och klippning. Att ha en deadline för hela utbildningsfilmen är alltid bra. Då vet alla partner när filmen skall vara klar och minimerar frustrationen om det drar ut på tiden. Tänk på att ett kort stressat projekt innebär högre kostnader eftersom det kanske blir övertidsarbete hos många av parterna som är inblandade. Normalt sett så är en månad för en filmproduktion i Stockholm ett bra riktmärke för hela projektet efter att avtalet är påskrivet.

 

Skriftligt avtal är alltid bra. Då tar man med allt som kommit upp i upphandlingsfasen och minimerar missförstånd. Likaså under projektet om nya idéer eller input till utbildningsfilmen kommer så skall de göras skriftligen. Allt för att minimera missförstånd.

Andra filmexempel?  Det underlättar för att förstå hur utbildningsfilmen skall se ut. Att språket , tempot och musiken kan bli liknande. gör därför en research som en förberedelse på vad som finns på marknaden och spara länkarna. De används i upphandlingsfasen och vid kommunikation med filmproduktionsbolaget. titta på Mediaeffekts filmkanal på You Tube här.

Var skall filmen visas upp? Tillsammans med en utbildning med lärare i en sal, en utbildningsfilm för sig själv på en internetsida? tillsammans med en e-utbildning som ett eget kapitel? eller en kombination av allt. Det är bra att veta detta för att förstå längd och format på filmen för att få maximalt genomslag.

Mediaeffekt Utbildningsfilm

 

Hur lång skall utbildningsfilmen vara? Det finns allt ifrån 2 minuter till 45 minuter. Allt beroende på hur och på vilket sätt den skall användas. Pedagogiken i filmen är avgörande för att få till en bra och effektiv film som funkar på målgruppen. Har ni några erkända pedagogiska grepp eller argumnet hos er som ni vet är effektiva? Vi på Mediaeffekt har lång erfarenhet och har levererat ett antal utbildningsfilmer och vi kan klippteknik som gör att filmen får en mer intressant prägel och förmedlar känsla som underlättar att nå fram med budskapet. Sammanfattningsvis är förberedelse ett bra sätt att ta fram en effektiv filmproduktion. Och vill du lära dig mer om utbildningsfilm anmäl dig på vårt kostnadsfria lunchseminarium här.

Nästa tips 2 är om upphandling och har ni tänkt igenom punkterna ovan då underlättar detta upphandlingen.

Mediaeffekt AB

Mediaeffekt på Facebook

Conny TryggFörberedelse – Tips 1

Lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.