Utbildningsfilm – blogg

Här kommer jag att ge min syn på hur man tar fram en riktigt bra och pedagogisk utbildningsfilm. Och hur man gör det snabbt, snyggt  och kostnadseffektivt.

Jag har tänkt mig ett antal kapitel med en mängd tips per kapitel;  Förberedelse, Upphandling, Manusarbete med innehåll och projektledning, inspelning, redigering och slutleverans. När du fått alla tipsen kan du själv gå till ett filmproduktionsbolag som typ http://www.mediaeffekt.se/ där jag själv arbetar. Nu kör vi!

20140212_140501

 

TIPS 1

Förberedelse: För att få en så bra slutprodukt som möjligt så bör man ha koll på hur filmen skall användas ?, Vilken är målgruppen? Vilket anslag skall den ha? Vilket tempo?

_MG_0007

Tänk gärna så här:

Ok vi har en film som skall lära ungdomar att söka jobb. Alltså är det en ungdomlig touch och mer av YouTube karaktär eftersom det är där många ungdomar finns. Speakern skall då var i lämplig ålder, bilderna lite rappare och musiken lite tuffare. Detta tar jag upp i manusarbetet mer i detalj. Vem skall vara projektledare hos er? Skall det vara du eller är det någon annan som har specialkompetens i ämnet? Finns det tid att engagera sig för detta projekt. Normalt sett kommunicerar vi med våra kunder under hela processen och då är det viktigt att det inte blir liggande hos kunden. Då kommer det att ta låång tid innan filmen blir klar.

Vad har ni för budget? En utbildningsfilm kan kosta allt ifrån 10 000 till 500 000 SEK utan problem. Generellt sett kan man få en rätt OK film för runt 30-50 000 SEK. Kostnaderna beror på många olika saker. Jag tar upp dem i upphandlingsfasen. Men det är allt ifrån professionella skådespelare, miljöer, inspelningsstudio, animeringar och antal miljöer. Och vet man inte riktigt så kan man faktiskt säga att i upphandlingsfasen att vi har bara 50 000 SEK och vad kan vi få för det?

Kameraman-iStock_000006560801Medium

Tidsram? Filmarbetet är oftast ett konstnärligt arbete vilket innebär många detaljer och skicklighet vid klippningen. Att ha en deadline är alltid bra. Då vet alla partner när filmen skall vara klar och minimerar frustrationen om det drar ut på tiden. Tänk på att ett kort stressat projekt innebär högre kostnader eftersom det kanske blir övertidsarbete hos många av parterna som är inblandade. Normalt sett så är en månad ett bra riktmärke för hela projektet efter att avtalet är påskrivet.

Skriftligt avtal är alltid bra. Då tar man med allt som kommit upp i upphandlingsfasen och minimerar missförstånd. Likaså under projektet om nya idéer eller input till produktion kommer så skall de göras skriftligen. Allt för att minimera missförstånd.

Andra filmexempel?  Det underlättar för att förstå hur utbildningsfilmen skall se ut. Att språket , tempot och musiken kan bli liknande. gör därför en research på vad som finns på marknaden och spara länkarna. De används i upphandlingsfasen och vid kommunikation med filmproduktionsbolaget. Var skall filmen visas upp? Tillsammans med lärare i en sal, för sig själv på en internetsida? tillsammans med en e-utbildning som ett eget kapitel? eller en kombination av allt. Det är bra att veta detta för att förstå längd och format på filmen för att få maximalt genomslag.

Hur lång skall filmen vara? Det finns allt ifrån 2 minuter till 45 minuter. Allt beroende på hur och på vilket sätt den skall användas. Pedagogiken i filmen är avgörande för att få till en bra och effektiv film som funkar på målgruppen. Har ni några erkända pedagogiska grepp eller argumnet hos er som ni vet är effektiva? Vi på Mediaeffekt har lång erfarenhet och har levererat ett antal utbildningsfilmer och vi kan klippteknik som gör att filmen får en mer intressant prägel och förmedlar känsla som underlättar att nå fram med budskapet. Skanna in koden nedan i en QR-läsare så får ni senaste showreelen.

Vår senaste showreel

Vår senaste showreel

._00_Logga-ME-mot-svart-större

 

Nästa tips är om upphandling och har ni tänkt igenom punkterna ovan då underlättar detta upphandlingen.

Conny TryggUtbildningsfilm – tips

Lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.