UPPHANDLING AV UTBILDNINGSFILM – Tips 2

Dags att göra en upphandling! Ok nu har du kommit så långt att det är dags att fundera på vem som skall få göra din film.  Att tänka på är följande frågor: Hur lång skall filmen vara, hur många olika miljöer skall vara med, egna skådespelare/agerande eller inhyrda proffs? Musik? Egen unik eller vanlig standard produktionsmusik? Rekvisita vem står för det? Och hur skall slutresultatet vara? Skall man ha speaker eller ej och vem skall vara detta? Flera språk med översättningar? Vilka filmproduktionsbolag skall jag fråga? Hur proffsiga är de som producerar? Tidsram? Betalningsvillkor? Allt detta skall du ta med vid upphandlingen. Läs mer nedan.

Har du tänkt igenom dessa punkter så kan du gå till upphandling och få ett fast pris av ett produktionsbolag typ oss på  Mediaeffekt AB. Vi rekommenderar fast pris eftersom då vet du vad kostnaden skall bli till slut.

Ica MaxiIca Maxicanstockphoto0107616

Skriv ner dina krav i ett mail och skicka till några välrenommerade produktionsbolag. Var kan du hitta dem? Fråga i ditt nätverk om det finns något bolag som har gjort en bra produktion. Du kan också gå via e-utbildningsföretagen också. Tror dock att många har sin egen fotograf som går in och gör rörliga moment i utbildningen. Kanske inte att rekommendera. Satsa på ett bolag som har erfarenhet av både filmproduktion och utbildning. Det finns även olika branschföreningar som kan vara behjälpliga vid upphandlingen typ Film och TV-producenterna: http://www.filmtvp.se/. Här är det många större filmproduktionsbolag som är med. Och man kan även hitta produktionsbolag att ta med i upphandlingen i Facebookgrupper typ Freelancebank1 och Filmjobb i Sverige.

Och rör det till exempel en sälj eller produktutbildning är det fördel om filmproduktionsbolaget kan marknadsföring och försäljning också. Vi på Mediaeffekt AB har kunskap och erfarenhet i båda dessa discipliner och vill vill gärna delta i din upphandling. Då får man samtidigt en genomlysning av sin idé och flöde så att det blir ett bra slutprodukt.

Här kommer lite mer input per fråga ovan: Längden på film: Har man en 45-minutersfilm är det mer jobb att plocka ihop denna och ha tillräckligt med material för att det skall vara underhållande under hela tiden. Generellt sett så tycker jag att mer än 20 minuter är för mycket. Bättre då att dela upp det i två filmer. Antal miljöer: Ju fler ställen som man skall filma på desto mer tid att plocka upp all utrustning som ljus, kameror , ljud etc. vilket gör att kostnaden blir högre. För att hålla nere tiden ta max 3-4 miljöer och komplettera med filmning ute vid bra väder och be dom köpa in stillbilder eller filmklipp. Försök att se var de kan passa i filmen. Rekvisita: Ibland kan produktionen innebära specifika fordon med logotyper eller personer med uniformer eller utrustning som skall vara med i produktionen. Vem skall tillhandahålla detta? Det kan bli kostsamt om man överlåter det på produktionsbolaget som skall hitta allt detta och hyra in. Har ni möjlighet att tillhandahålla detta så går det snabbare och blir billigare.

prinsesstårta

Skådespelare/agerande: Generellt sett kan det vara svårt att ha egen personal som skall agera. Och om man gör det se till att de får provfilma först så att ni ser till att få rätt person som inte får filmfrossa när de står framför kameran. Då är det fördel att istället hyra in skådespelare eller statister. En skådespelare kostar allt ifrån 500-5000 SEK  per dag beroende på hur känd denne är.

Musik: Det finns många musiker som har egen studio och kan producera ditt unika ljud/musik. Det finns också en del ljudproduktionsbolag med proffsstudio som gör tex. ljud och musik till radioreklam. Räkna med 5-15 000 SEK för detta Det är betydligt dyrare än en inköpt musikslinga från t.ex. www.audiodjungle.net som kostar ca. 20 US dollar. Risken är att denna musik kan hamna hos andra filmproduktioner också.

musical

 

Vilket filmproduktionsbolag skall jag fråga? Det finns många filmproduktionsbolag att välja mellan. Det finns allt ifrån små soloföretagare som hyr in sina grejer när de får uppdrag till större specialiserade produktionsbolag som har allt inklusive studio. Och de tillkommer hela tiden fler som vill jobba med film. Idag kan vem som helst säga att denne har ett filmproduktionsbolag. Mitt tips är att titta hur länge de funnits och vilka liknande produktioner de har gjort. Och givetvis skall de ha producerat utbildningsfilmer. Sedan kan du skrida till upphandling. Titta vilka filmer vi har gjort och få en idé om hur slutresultatet kan bli här.

Almedalen-m-playruta120604

Tidsram: Ha en realistisk uppfattning om hur lång tid det tar att producera. Normalt sett bör man få till en utbildningsfilm på 10-15 minuter på en månad från att avtalet är påskrivet till att utbildningsfilmen är levererad. Det som kan komplicera och förlänga tiden är om du inte har tid att gå igenom manuset snabbt och att ge feedback på ett manusutkast. Och är ni flera i er organisation som skall vara med och bestämma så kan det ta lång tid om inte alla är fokuserade på att snabbt ge feedback. När manuset väl är spikat så är det både kostsamt och tar tid att ändra på detta och på att ta med nya filmmiljöer som tillhör ett ändrat manus. Och skall filmen översättas till andra språk blir det jobbigt och kostar mer pengar att ändra i speakertexten och läsa in ny speaker. Speaker eller ej? Det underlättar att ha en speaker som berättar om de olika momenten i filmen. Det blir en bättre flöde och till denna klär man på med bilder och tonar in musik om det passar. Att inte ha en speaker gör det lite mer komplicerat att föra handlingen framåt. Då måste det  finnas tillräckligt med bildmaterial som för handlingen framåt. Kostnad för en speaker ligger på ca 3-5000 SEK på en text på 5-10 minuter. Om det skall översättas till annat språk och läsas in så räkna med upp till 5 000 SEK extra för detta. Betalningsvillkor? Vi på Mediaeffekt brukar dela upp faktureringen i 1/3-delar. En faktura på normalt sett 30 dagars kredit på en 1/3 del vid avtalstecknande, 1/3 del vid produktionsstart och sista 1/3-delen efter slutgodkännandet.

Mäklare Handelsbanken

Det var Tips nummer 2. Nästa tips rör Manusarbetet och projektledningen av produktionen.

 

Conny TryggUpphandling – Tips 2

Lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.